Fit and Health


Scrie un comentariu

RoseAnna – sănătate pe cont propriu

Din momentul în care a conștientizat Cine este, Omul s-a preocupat, încă din cele mai vechi timpuri, de cum arată. Sigur, nu are cum să te preocupe cum arăți decât raportându-te la….altă persoană, și anume prin comparație.

Așa cum gândirea se schimbă de la o generație la alta, tot la fel, tendințele esteticii corporale s-au tot schimbat de-a lungul timpului, impunându-se alte canoane, care influențează, cu preponderență: Femeia.

Tendințele esteticii corporale au trecut de la aspect astenic, dar cu șolduri pronunțate ( vechii egipteni), trecând spre tendințele impuse de celebrii pictori: Botticelli, Da Vinci sau Raffaello Santi, spre forme voluptoase, feminine, urmând apoi în anii ’30,  aspectul atletic impus de celebra creatoare de modă Coco Chanel, ajungându-se până în zilele noastre, fiind în mod clar ” manipulați”, prin media, la aspectul astenico-bolnavicios,  deloc sănătos în opinia mea (să nu mai vorbim că, vorba bărbaților, nu ai lângă tine un pachet de oase).

A fi sănătos – este noul trend

 body_trap

Din nou vine vorba despre echilibru.  În prezent, dincolo de moda Eco/Bio, singura noastră ”modă” trebuie să se raporteze la sănătate. Știu că vor exista anumite voci să îmi spună: bine, bine, sănătos, dar…ce înseamnă sănătos?!

Ei bine, dragele mele și, desigur, dragii mei, sănătatea reprezintă o stare de bine, un corp armonios, o energie bună, concentrare maximă în tot ceea ce facem, toate acestea fiind influențate, în mod special de Alimentație.

Dragilor, slăbim, ca să mă refer strict, la ceea ce interesează pe mulți dintre voi, în bucătărie.

Practicarea exercițiului fizic ne ajută să tonifiem muschii, să eliberăm endorfinele – responsabile pentru starea de bine pe care o experimentăm după o sesiune de exercițiu fizic, să ne formeze o disciplină a unei rutine (rutina = serie de exerciții), ne exersează însăși voința de a ne depăși limitele atunci când ne propunem.

Când trebuie să slăbim?

Aici ar fi de scris volume întregi, bazându-ne pe toate cercetările nutriționiștilor de-a lungul timpului, dar voi rezuma în câteva rânduri esențialul.

Slăbirea poate fi determinată de:

–          factorul estetic – care este prezent  în cele mai multe cazuri pe care le-am întâlnit;

–          factorul clinic – atunci cand doctorul îți spune clar: ori slăbești ori….(aici este una dintre amenințările ce au o conotație negativă);

–          factorul reprezentat de adoptarea unui nou stil de viață, care nu face referire nici la estetică, nici la trend, nici condiționat de vreo amenințare de ordin clinic.

Personal pledez pentru ultimul factor acela al conștientizării adoptării unui stil de viață care va conduce, Nemijlocit, spre un corp frumos, spre încredere în sine, spre ceva minunat aș putea spune.

Sunt sigură că ați auzit de foarte multe ori expresia: grasă și frumoasă!

 Ei bine, la fel de bine ați observat frustrarile pe care le au oamenii supraponderali (femei și bărbați deopotrivă), din toate punctele de vedere: de la faptul că trebuie să își caute un anumit tip de haine, apoi să facă față răutăților celor din jur (mijloace de transport în comun, la strand etc), lucruri care augmentează scăderea încrederii în propria persoană, introvertirea, chiar niște invidii gratuite ( uite-o și pe slabănoaga aia!).

La un moment dat intervine un pic de ambiție- dar ce mă, eu nu pot să slăbesc?! și atunci încep căutările de diete ”minune”, care să aibă rezultate miraculoase, într-un timp scurt (căteva zile, căteva săptămâni, căteva….ca și cuvânt cheie). Și așa începe CHINUL!!! Dieta cu gândul că: lasă că mai am căteva kilograme de dat jos și..gata!, lasă că mă chinui acum și apoi…gata, lasă mă, dar și când oi avea cu x kg mai puțin…, însă gândul zboară spre: 10 ciocolate mari, la câteva șaorma (cu de toate – desigur), la niște chips-uri pline de ….savoare (savoare = E-uri) și lista poate să continue.

Ideea pe care vreau să o scot în evidență este aceea că toate aceste ”eforturi” – care produc frustrări, iritabilitate și dezechilibre metabolice, sunt stabilite pe termen SCURT și nu vizează DECÂT un singur segment: Slabirea, fără să ne gândim: și după ce voi ajunge la…greutatea pe care mi-o doresc, ce fac?! cum fac să nu ajung de unde am plecat sau mai rău?!

Aici intervin eu și vă îndrum spre un stil de viața  care să vă aducă acea satisfacție a unui aspect estetic cum l-ați visat, spre câștigarea încrederii în propria persoană, spre liniște și mai ales spre Sănătate.

Ce trebuie făcut?

În primul rand trebuie să alegem ( să ALEGEM, nu ca Obligație) și să întelegem că ceea ce începem azi va fi un mod de viață și Nu o dietă pe termen scurt. În sensul că acele ”mici abateri”, cum le numesc cei mai mulți, chiar ar trebui sa fie uitate, pentru simplu fapt că nu fac parte din stilul nou de viață.

Mai concret:

–          toate alimentele rafinate, pe care le găsim în comerț trebuie evitate cu desăvârșire: uleiurile rafinate, zaharul (de orice fel), orezul, margarina, faina etc.

–          ZAHARUL – fie alb, fie, brut, fie brun, trebuie înlocuit cu miere sau sirop de ștevie, de agave;

–          Combinația, în cadrul aceleiași mese de proteine și carbohidrați, NU este bună, deoarece digestia nu se va face complet, apărând chiar fenomenul de fermentație care duce la eliberarea alcoolului (în principal) – ficatul având de suferit.

–          Renunțarea la prăjeli și sosuri grele este esențială;

–          Atenție la Sare! Renunțați treptat la a mai adăuga sare la prepararea mâncărurilor, în mod excesiv, deoarece sarea are rolul de a contribui la retenția de apă în țesuturi, la creșterea tensiunii arteriale etc.

–          Reducerea consumului de fainoase este un factor important în procesul de reducere a kilogramelor suplimentare;

–          Cosumarea de fructe și legume în stare cruda este esențială, și în plus: TREBUIE CONSUMATE PE STOMACUL GOL, adica cu cel putin 30 min inainte de oricare masă, sau la min. 60 min de la ultima masă ( în cazul unei mese preponderent proteice, trebuie lăsate 3 ore pentru digestia completă a acestora);

–          Consumarea a min. 2 l de apă pe zi; (vezi articolul despre apă).

–          Respectarea acelorași ore pentru mesele principale ale zilei, cu mențiunea că ultima masă trebuie să fie cu min. 3 ore înainte de culcare;

–          Nu în ultimul rand, Echilibru! Trebuie să vă ridicați de la masă înainte de a simți că pur și simplu: Nu mai intră nimic!

–          Nu vă înfometați: este cea mai proastă alegere, pentru că orice ați ingera, corpul îl va stoca: pentru ”zile negre!”;

–          EXERCIȚIU FIZIC: cel puțin de 3 ori / săptămână.

Acestea sunt însă niște principii de bază, pe care sunt sigură că le știați deja, la fel de bine cum știu și eu, din experiență, că orice organism reacționează diferit fie la alimentație, fie la efortul fizic. De aceea este nevoie de îndrumare – aici intervenind rolul nutriționistului, al instructorului de fitness, al doctorului etc., pentru ca nu-i așa, acesta este motivul pentru care există speciliști în…ceva.

A apela la specialist NU înseamnă o relație (chiar cu recompense pecuniare = BANI) de dependență, ci, doar o îndrumare spre o cale oarecum necunoscută ( ex. toți putem face exerciții fizice, nu-i așa, dar dacă nu le faci corect: ori nu au rezultate, ori te accidentezi).

Care este legătura dintre ce am menționat mai sus (despre alimentație) și sănătate și frumusețe?!

Simplu. Renunțarea la zahăr, E-urile din alimente, prăjeli etc, coroborată cu echilibrul combinațiilor alimentare și cu practicarea exercițiului fizic, în mod constant = pierderea kg suplimentare, recăpătarea elasticității și frumuseții naturale a pielii, încrederea sporită în propria persoană, energie maximă.

 

Ca întotdeauna vă doresc sănătate de fier, așteptându-vă cu mare drag să dezbatem ce vă preocupă și nu uitați că sunt alături de voi!

A voastră, cu drag,

 cropped-roseanna_logo